lördag 28 juli 2012

Scratchdag 2 eftermiddag, scratchmusik, OLPC

Lite sent kommer gårdagens eftermiddags rapport. Nätet var nere när jag kom tillbaka till 40 Berkeley Hostel. Men idag på morgonen är vi igång igen... :) Tänk så beroende man är av att allt funkar.

Fredag eftermiddag

Jag började med att lyssna på olika projekt med OLPC - Projektet One Laptop Per Child från Mexico, Uruguay, Costa Rica, och ett projekt i Rwanda. Vad som är slående i alla dessa projekt är att det finns en vilja bakom att göra en förändring i landet. OLPC är ju en enklare billig dator, men Scratch funkar alldeles utmärkt. Uruguay har satsat på alla elever i skolan.

Massor av goda exempel kom fram under seminariet. Rwandaprojektet hade med barn från olika samhällsklasser, streetkids och lärare, föräldrar. Första hade barnen fått lära sig, sedan ledde barnen en workshop med föräldrar, lärare. Riktigt spännande projekt. Eleverna var riktigt duktiga, Connected Learning i realiteten (se förmiddagens bloggpost).

Musik med Scratch.
www.performamatics.org och under Resources finns handouts från workshopen om du vill prova på att skapa musik med Scratch. UMass Lowell och Computer Science samarbetar med musikhögskolan i vissa projekt, kultur och teknik i samklang... Sådant är riktigt kul, och det är riktigt djupt ned i kodningsstrukturer man arbetar med. Kolla in handout och de sista exemplen... Och det med Scratch... :)

Special Interest Groups
Dags för "unconferencing style" med interest groups som deltagarna satte upp och arrangerade. Jag valde att testa lite prylar med picoboard, man kan göra sååå många roliga saker. Jag använde flexmotstånd, man böjer en liten 10-15 cm lång "plastremsa" och får olika motstånd beroende på hur mycket man böjer flexmotståndet. Och så kopplar man det till Picoboard och kan göra massor. Jag testade att skapa "musik" genom att böja motståndet. Kul!! Det var några från England som hade grejorna med sig. Det är en riktigt internationell konferens, jag tror att över 40 länder är representerade. Och jag den ende från Sverige... och jag pratade med en som were the only guy from Holland. Det är så kul med olika nationaliteter. Alla har samma intresse, Scratch i form av pedagogik eller teknik eller båda. Eller engagerad förälder. Är då detta viktigt i skolan i Sverige? Frågar ni mig? Vad tror ni svaret blir...? Och det handlar hela tiden om medvetenhet, vilka mål kan man uppnå? Ta the Big Five- förmågorna och du kommer att röra dig inom alla fem förmågeområdena. Och det på ett riktigt kul sätt. Lägg till internationell kontakt och gemensamt projekt med elever från andra länder, ja, då jäklar blir det riktigt spännande.



Mingelkväll på MIT-Museum
Dagen avslutades med en mingelkväll på MIT-Museum. Vi fick också gå runt och titta på utställningarna. Riktigt, riktigt intressant. Vilka enorma grejor dom har uppfunnet, utvecklat, på MIT. Hologram... robotar... och en massa annat kul. Kolla lite på filmen så förstår du. Om du är intresserad av sånt förståss...

Hela konferensen har också en modell-tema som jag gillar, mat och hyfsat långa pauser där man kan prata med varandra. Delge sina erfarenheter eller diskutera annat. På mingelkvällen pratade jag med en japansk tjej som trodde att jag var någonslags professor, hon hade förmodligen sett min bild någonstans. Professor... jo jo. Jag fick ju snabbt göra henne besviken. I´m just an ordinary guy from Forgehill, eller Blacksmith Hill...

Kolla in filmen om så går jag och äter frukost så länge....





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar